Köpvillkor
1. Om Vikingblod
- Vikingblod ägs och drivs av Earl and the baron AB 559434-9903.
- Earl and the baron AB
- Smältaregatan 9
- 263 39 Höganäs
- kundtjanst@vikingblod.se
- Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail
till kundtjanst@vikingblod.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så
hör vi av oss inom kort. Oftast samma dag.
2. Beställning
- När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I
bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och
leveransadress.
- Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post
till kundtjanst@vikingblod.se
3. Leverans
- Våra normala leveranstider är 1-4 arbetsdagar.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre
leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress:
- Inom Sverige debiterar vi 245:- för paket som inte hämtas ut eller inte kan
levereras pga felaktigt angivna adressuppgifter.
4. Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck
i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och
förbehåller oss rätten att justera priset.
- Vi strävar alltid efter att ha det bästa priset på marknaden. I de fall vi inte lyckas,
ger vår prisgaranti dig det lägsta priset på våra produkter. Vår prisgaranti gäller
gentemot alla svenska konkurrenter och måste finnas i lager vid köptillfället. Varan
måste vara tillgänglig och av samma kvalité hos konkurrenten. Allt du behöver
göra är att dokumentera och visa att produkten kan köpas till angivet pris.
5. Returer
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars
ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
- Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på
kundtjanst@vikingblod.se. ANVÄND ALLTID DEN BIFOGADE
RETURSEDELN. ( Retur/bytessedeln du fick med i din leverans.
- Vår nöjd kund-garanti gäller även om du bryter plombering. Du har rätt att prova
produkten och är du inte nöjd med ditt köp så går det bra att retunera det och få
tillbaka pengarna.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter ångermeddelandet
returnera produkterna till oss.
- Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna
bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa
motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid
använd eller skadad produkt.
- För att din retur / reklamation skall bli godkänd måste du använda dig av den
bifogade retursedeln som du fick med i din leverans från oss. Den måste också vara
korrekt ifylld för att din retur skall bli godkänd.
- Alla returer skall skickas till:
Mellanrummet – Globograf AB
Box 203
263 23 HÖGANÄS
6. Reklamation och klagomål
- Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara
skadad eller fellevereradnär den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande
konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt
vara.
- Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
6.1 Hur du går tillväga vid eventuell reklamation.
- Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till kundtjanst@vikingblod.se
- Även här skall det medsända returformuläret som du fick med i din leverans fyllas i
- Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt,
återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande
konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
7. Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför
företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara
arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven
leverans från leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på
produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra
faktorer utanför vår kontroll.
8. Produktinformation
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning
av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta
utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm,
fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera
produkterna så korrekt som möjligt.
9. Information om Cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i
integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är
möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil
som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till
olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar
cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
10. Personuppgifter
- Genom att handla hos Varia Design accepterar du vår dataskyddspolicy och vår
behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och
samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi
säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
- Varia Design är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till
oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din
beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller
kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina
individuella behov.
- Nedan information är en summering av hur vi i enlighet
med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
10.1 Vad är en personuppgift?
- En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en
fysisk person.
10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
- För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order
(kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-
postadress, ip-adress och köphistorik.
- Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig
förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
10.3 Rättslig grund
- I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör
- Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som
lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du
att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören.
Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna
mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish.
10.4.2 Fraktbolag
- För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är
förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller
mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord.
10.4.3 Nyhetsbrev
- Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-
postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig
uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
10.5 Rätten till tillgång
- Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag
levereras elektroniskt i ett läsbart format.
10.6 Rätt till rättelse
- Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera
information som är bristfällig.
10.7 Rätten att bli glömd
- Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få
undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi
måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
10.8 Ansvarig för dataskydd
- Varia Design är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i
webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
- Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med
säte i Helsingborg.
11. Ändringar till de Allmänna Villkoren
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar
av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren
anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
12. Tvist och lagval
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och
kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU- kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr.
- Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.